Trodde man inte..

Jag läste en hälso tidning idag, där det bland annat stod om innehåll i olika krämer. Jag kan ju säga att det jag läste, var inte det jag hade förväntat mig.

Kolla upp:
Hur farligt är det?

Läs innehållsdeklarationen. Här är några vanliga ämnen att se upp med.
Mineraloljor, kallas även paraffin, vaselin och petrolatum. Ger torr hud, hindrar upptaget av A, D och E-vitaminer, kopplas till reumatism och cancer.

Parabens, E 214-218, konserveringsmedel. Även de som är tillåtna i mat kan påverka hormonsystemet. Länkat till bröstcancer. Kan lätt ersättas av E-vitamin, eteriska oljor och alkohol.

Sodium Lauryl Sulfat, finns i tandkräm, flytande tvål och shampo. Används inom industrin för avfettning. Kan göra huden irriterad, bryter ner cellmembranet och påverkar immunförsvaret.

Propylenglykol, en form av mineralolja som används till frostskyddsvätska i bilar och som bindemedel i målarfärg. Men även vanligt i hudkrämer. Tros påskynda cellernas åldrande.

Triclosan, bakteriedödande medel i exempelvis tandkräm. Svenska vattenreningsverk varnar för detta ämne som inte bryts ner utan lagras i kroppen. Alternativ är naturliga tea tree-olja i tandkrämer från hälsokost.

Aluminium, hämmar svettning och används i många deodoranter. Stör lymfans arbete med att forsla bort gifter, kopplat till nervskador i hjärnan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0